Venttiilejä ja pumppuja kaivosteollisuudelle tarjoava Flowrox on pyrkinyt viime vuosina voimakkaaseen, kansainväliseen kasvuun. Liiketoiminnan laajentaminen on vaatinut keskittymistä omaan ydinosaamiseen ja sen kehittämiseen. Siksi globaali toimija on tehnyt yhteistyötä ICT-alan yrityksen, Printcomin, kanssa jo vuodesta 2011 lähtien.
Printcomin ja Flowroxin yhteistyö alkoi aikoinaan perinteisellä IT-tuella, mutta sittemmin yhteistyötä päätettiin syventää. Nyt yhteistyö kattaa IT-tuen lisäksi esimerkiksi koulutuksia sekä esiasennettuja laitteistoja, tarvittaessa globaalisti.
– Tarve palvelun laajentamiselle tuli siitä, että halusimme itse keskittyä nimenomaan oman tekemisemme kehittämiseen, Flowroxin talousjohtaja Jori Halkola avaa.
– IT-infrastruktuurin osalta tarpeemme sisältävät esimerkiksi asiakasjärjestelmien hallintaa ja ennustettavuutta. Yhteiset järjestelmät jokaisessa tytäryhtiössä parantavat automaattisesti läpinäkyvyyttä ja yhteistoimintaa, ICT-päällikkö Tommi Isotalo lisää.
IT-tuki on helposti ja nopeasti saatavilla
Merkittävin hyöty yhteistyössä on ollut Printcomin tarjoama asiantuntemus, jota Flowroxin ei olisi mahdollista rekrytoida itse.
– Meidän olisi mahdotonta rekrytoida henkilöitä sellaisella osaamisella, mitä Printcom pystyy meille tarjoamaan. Voi olla, että tarvitsemme tällaista tietotaitoa vaikkapa viisi tuntia kuukaudessa, Isotalo kertoo.
– Printcom on vastannut tarpeisiimme joustavasti ja tarjonnut tarvitsemiamme palveluja.
Yhteistyön ansiosta olemme myös paremmin kartalla siitä, mitä IT-maailmassa tapahtuu, Halkola jatkaa.
Tukena kansainvälistymisessä
Suomen lisäksi Printcom on tarjonnut apuaan kansainvälisesti esimerkiksi järjestämällä Pohjois-Amerikassa koulutuksia ja tukea Flowroxin paikallisille työntekijöille.
– Asiakkaana emme varmaankaan ole sieltä helpoimmasta päästä. Tällainen kansainvälinen yhtiö vaatii aika paljon venymistä ensinnäkin työntekijöiltä, mutta myös partnereilta. Printcomin joustavuus on ollut tärkeää, Halkola täsmentää.
– Tässä vaiheessa tulokset ovat olleet positiivisen rohkaisevia. Yhteistyöllä on ollut merkitystä sekä kotimaassa että kansainvälisesti, Isotalo toteaa.
”Koemme, että olemme heille tärkeä asiakas”
Isotalon ja Halkolan mukaan Printcom on yhteistyökumppani, joka pystyy vastaamaan ja reagoimaan asiakkaansa tarpeisiin lyhyelläkin varoitusajalla. Kattavan ja luotettavan kumppanuuden ansiosta yhteistyön tavoite, omaan ydintoimintaan keskittyminen, on toteutunut.
– Koemme, että olemme Printcomille tärkeä asiakas. He ovat aina innokkaita auttamaan ja palvelemaan meitä. Me esimerkiksi muutimme jokin aika sitten, ja he olivat varanneet siihen omia resurssejaan, Halkola sanoo.
– Printcom on joustava partneri, joka on pystynyt yllättämään meidät kerta toisensa jälkeen. Siten se on tarjonnut meille sellaista kumppanuutta, jota haimmekin, hän kiteyttää.